Menurut Hasani (2006) Kementerian Pendidikan Malaysia diberikan tugas yang berat sebagai pemimpin yang dapat menghasilkan generasi muda Malaysia berpontensi, mempunyai pelbagai kemahiran serta dapat membentuk cirri-ciri keperibadian dan perspektif hidup yang membolehkan mereka berjaya dalam kehidupan dan mampu memajukan lagi negara di mata dunia, selari dengan hasrat dan Falsafah Pendidikan Negara.
Falsafah pendidikan Negara memberikan gambaran yang jelas dalam membentuk individu yang ingin dihasilkan melalui sistem pendidikan iaitu individu yang seimbang dari segi intelektual, emosi, jasmani dan rohani. Ini dapat merupakan tonggak utama dalam pendidikan negara:
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih
memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan
jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah
bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran keluarga, masyarakat, dan Negara.
(Kementerian Pelajaran Malaysia, 1993)
Mewujudkan sistem pendidikan yang terbaik demi menghasilkan insane yang mempunyai
daya ketahanan yang tinggi bagi memenuhi aspirasi dan kehendak individu, masyarakat
dan Negara.
(Kementerian Pelajaran Malaysia, 1993)
Oleh yang demikian, kurikulum merupakan bahan utama dalam proses pendidikan. Manakala peranan kepimpinan pendidikan sebagai agen pelaksana visi dan misi pendidikan di Malaysia perlu memberi penekanan kepada pembangunan modal insan dan aspek-aspek yang turut membantu seperti persekitaran, budaya sekolah dan tenaga pengajar (Aziah, Yaakob dan Yahya 2006).
No comments:
Post a Comment