Bagi menangani isu ini, penekanan kepada aspek pembangunan modal insan perlu dalam sistem persekolahan. Ini termasuk kepada penekanan kepada aspek penguasaan kemahiran, pengetahuan yang relevan, proses sosialisasi sistem persekolahan, meningkatkan pengetahuan dan kecekapan guru, motivasi ke atas pelajar dan guru, meningkatkan kemudahan pembelajaran, susunan pembelajaran yang konduktif dan sebagainya.
Di sini, kepimpinan sekolah mempunyai tanggungjawab yang besar bagi pembangunan modal insan ini. Ini kerana jika sekolah itu mempunya daya kepimpinan yang berwibawa seperti gaya kepimpinan yang telah diterangkan seperti di atas, sekolah tersebut dapat melaksanakan pembangunan modal insannya dengan jayanya. Bukan itu sahaja, kepimpinan sekolah harus sedar aspek kreativiti dan inovasi dalam sistem persekolahan penting bagi pembangunan modal insan. Tujuan belajar di sekolah pada umumnya memberikan pengetahuan dan mengembangankan kemahiran yang relevan dengan keperluan persekitaran semasa (Hussein, 1993).
Sistem persekolahan yang sentiasa menghadapi pelbagai perubahan dan pembaharuan, memerlukan peningkatan inovasi dan kreativiti dalam sistem persekolahan. Ini kerana ia merupakan institusi yang berkesan bagi merangsang dan mengembangkan potensi pelajar.
Malah dalam dunia yang global ini kreativiti dan inovasi dianggap bidang kemahiran dan profesion yang penting bagi mencorak kualiti modal insan. Modal insan yang kreatif dan berinovasi, merupakan aset penting kepada kejayaan sesebuah syarikat dan juga organisasi. Kepimpinan sekolah perlu berusaha untuk membentuk modal insan yang kreatif dalam sistem persekolahan bagi meningkatkan kemajuan dan kejayaan dalam bidang pendidikan (Aziah,Yaakob dan Yahya 2006).
Menurut Yahya (2006) teori ekonomi juga memainkan faktor dalam membentuk modal insan dalam sistem persekolahan di Malaysia. Ini selaras dengan pendapat pakar ekonomi mengenai kepentingan sumber manusia sebagai faktor pengeluaran dan modal manusia. Oleh yang demikian, keperluan bagi memajukan modal insan dari semasa ke semasa bagi meningkatkan kecekapan, kemahiran dan produktiviti.
Menurut Hussein (1993) kepimpinan di sekolah perlu berusaha dalam membentuk tenaga pengajar yang mahir, professional, kreatif dan inovatif secara berterusan. Idea strategi dan pendekatan kreatif dan inovatif dalam sistem persekolahan perlu dikembangkan di kalangan tenaga pengajar, sekolah dan sistem pelajaran itu sendiri.
Manakala menurut Aziah, Yaakob dan Yahya (2006) pelbagai langkah telah di ambil bagi melaksanakan
modal insan yang berkualiti bagi pembangunan dan kemjuan negara selaras dengan wawasan 2020 dan matlamat pelajaran negara adalah:
No comments:
Post a Comment